Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych

Opis Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych

Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych została powołana w lutym 2012 roku w miejsce Zakładu Hydrologii i Ochrony Wód. Badania pracowników Katedry dotyczą wód powierzchniowych w zakresie hydrologii i zabudowy hydrotechnicznej. Główne obszary eksploracji to rzeki: Wisła, Brda, Noteć – na terenie kraju oraz Dniepr, Pad, Kołyma oraz Lena - zagranicą. W zakresie badań rewitalizacyjnych dróg wodnych badania koncentrują się na krajowych odcinkach Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 i E-40.

Pracownicy Katedry są autorami przeszło 10 wynalazków. Są to m.in. „Model konstrukcji małej elektrowni wodnej”, „Model konstrukcji uniwersalnej elektrowni wodnej”, „Urządzenie do pobierania próbek osadów z wody” oraz „Urządzenie do pobierania próbek osadów z wody z wykorzystaniem osmozy”. W 2019 roku powstała „Bezzałogowa pływająca platforma pozyskiwania danych hydromorfologicznych – River Explorer”, prototyp zdalnie sterowanego urządzenia pływającego opracowany w ramach projektu „Inkubator Innowacyjności 2.0". Prototyp został nagrodzony złotym medalem na Międzynarodowych Targach Wynalazków INTERG w Katowicach w czerwcu 2019.

W 2019 roku z inicjatywy pracowników Katedry powstało Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych w Bydgoszczy. Funkcjonuje ono na mocy porozumienia Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Miasta Bydgoszcz. Centrum jest rezultatem projektu EMMA pt. Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych. Projekt współfinansowany jest w ramach transnarodowego programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Zadaniem projektu EMMA jest zwiększenie świadomości o korzyściach jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy.

W ramach Katedry działa od października 2018 koło Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP w Bydgoszczy. Zakres działalności obejmuje wymianę doświadczeń kadry inżynieryjno–technicznej z zakresu rewitalizacji dróg wodnych i żeglugi śródlądowej.

KSZTAŁCENIE

W 2011 roku, z inicjatywy pracowników Katedry powstał unikalny w skali kraju kierunek studiów stacjonarnych pierwszego stopnia, inżynierskich – rewitalizacja dróg wodnych. Studia o profilu praktycznym, umożliwiają zdobycie kompetencji w oparciu o dwie alternatywne specjalności, związane z: (i) zarządzaniem drogami wodnymi lub (ii) żeglugą śródlądową. Program kierunku studiów za innowacyjność, dostosowanie do potrzeb rynku pracy oraz nowoczesność przyjętych rozwiązań dydaktycznych uzyskał w 2021 roku certyfikat „Studia z przyszłością” oraz „Certyfikat nadzwyczajny – Lider jakości kształcenia”.    

ZASOBY APARATUROWE

Katedra od maja 2013 r. dysponuje kutrem rzecznym typu KH-200, który został przygotowany do roli statku badawczo-szkoleniowego. Jednostka użytkowana jest głownie przez pracowników Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych i studentów tego kierunku. Na kutrze przez trzy lata odbywały się również zajęcia szkoleniowe w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój (POWER) 03.01.00-00-K401/16, pt. Wypłyń na szerokie wody z nowymi kompetencjami. Kuter udostępniany jest także, na cele realizacji zajęć terenowych, studentom kierunków: geografia oraz turystyka i rekreacja. Katedra dysponuje również innym sprzętem umożliwiającym prowadzenie badań i zajęć dydaktycznych na wodach śródlądowych, tj.: łódź 6-os. motorowa i pontony z silnikami zaburtowymi, odbiorniki GPS RTK, sonary akustyczne i czujniki do pomiaru prędkości przepływy wody, mętnościomierz, sondę wieloparametrową, i inne.

Katedra dysponuje również stanowiskami komputerowymi wyposażonymi w oprogramowanie do modelowania hydrologicznego MIKE Urban oraz MIKE 21C. Oprogramowanie MIKE zakupione zostało w 2016 r. m.in. ze środków pozyskanych w ramach grantu WFOŚiGW w Toruniu, pt. Pracownia modelowania zagrożeń chemicznych w wodzie i powietrzu.